پرش به مطلب اصلی

ابرک

سرور‌های ابری آروان، «ابرک» نام دارند. این سرورها با پیکربندی‌های مختلف، به منظور تامین نیازهای متفاوت کاربران در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند. در بخش ابرک‌ها در پنل کاربری ابر آروان، امکان ایجاد و مدیریت ابرک‌ها را خواهید داشت.

ساخت ابرک

برای ساخت یک ابرک، پس از ورود به پنل کاربری ابر آروان، روی قسمت سرور ابری در پیشخان یا منوی سمت راست کلیک کنید تا وارد بخش سرور ابری شوید. در این بخش با انتخاب گزینه‌ی «ساخت ابرک جدید»، فرآیند انتخاب منابع و جزییات یک سرور ابری برایتان آغاز خواهد شد.

انتخاب دیتاسنتر

با توجه به این‌که ابر آروان دیتاسنترهای مختلفی را در اختیار دارد، می‌توانید برای ساخت ابرک، بسته به نیاز خود یکی از این مراکز داده را مورد استفاده قرار دهید. توجه داشته باشید که دیتاسنتر مورد نظر خود را باید از بین دیتاسنترهای در دسترس انتخاب کنید.

پس از انتخاب دیتاسنتر، روی گزینه‌ی «تایید و گام بعد» کلیک کنید.

انتخاب سیستم‌عامل

در این گام می‌توانید برای سرور ابری خود یک OS انتخاب کنید. با توجه به امکانات قرار داده شده در پنل کاربری ابر آروان، سیستم‌عامل انتخابی می‌تواند یک سیستم‌عامل استاندارد ایجاد شده به‌وسیله‌ی ابر آروان، یک سیستم‌عامل شخصی بارگذاری شده توسط کاربر، یک اسنپ‌شات یا بکاپ و یا یکی از تصاویر قرار گرفته در بازارچه‌ی ابری آروان باشد.

پس از انتخاب سیستم‌عامل مورد نظر، روی گزینه‌ی «تایید و گام بعد» کلیک کنید.

انتخاب اندازه ابرک

در این مرحله، باید منابع مورد نیاز برای ایجاد ابرک را تعیین کرده و به آن تخصیص دهید. برای این کار می‌توانید از اندازه‌های از پیش‌آماده‌ی عمومی، حافظه‌ای و پردازشی با منابع مختلف استفاده کنید. برای هر یک از اندازه‌ها، می‌توانید جزییات منابعی شامل پردازنده، حافظه و دیسک و همین‌طور هزینه‌ی مربوط به آن را مشاهده کنید.

پس از انتخاب منابع مورد نیاز خود، روی گزینه‌ی «تایید و گام بعد» کلیک کنید.

انتخاب دیسک ابرک

در گام انتخاب دیسک،‌ می‌توانید علاوه‌بر تغییر میزان دیسک در کلاستر SSD یا Local Storage (بسته به اندازه‌ای که در مرحله‌ی پیش برای ابرک‌تان انتخاب کرده‌اید)، یک یا چند دیسک جدید از کلاستر HDD نیز به ابرک‌تان اضافه کنید.

اگر نیاز به فضای زیادی برای ذخیره‌سازی داده‌ها یا فرآیندهای پشتیبان‌گیری و بکاپ داده‌ها دارید، دیسک‌های HDD را در زیرساخت سرویس‌تان به کار بگیرید. به کمک این دیسک‌ها می‌توانید یک پارتیشن یا درایو جدید ایجاد و آن را به سرور ابری‌تان متصل کنید تا داده‌ها از طریق سیستم‌عامل در دسترس باشند.

تنظیمات پیشرفته

در این مرحله می‌توانید تنظیمات پیشرفته‌ی مربوط به ابرک خود را مدیریت کنید. اگر نیازی به تغییر در تنظیمات پیشرفته‌ی ابرک ندارید، می‌توانید آن را در حالت پیش‌فرض رها کنید و به گام بعدی بروید. این تنظیمات شامل موارد زیر هستند:

نوع دسترسی

اگر ابرک خود را با توزیعی از لینوکس بسازید در این مرحله امکان تعیین نوع دسترسی به ابرک را خواهید داشت. دسترسی به ابرک‌های لینوکسی از دو طریق کلید SSH و رمز یک‌بار مصرف امکان‌پذیر است. با انتخاب حالت رمز یک‌بار مصرف، برای اولین لاگین به ابرک، یک رمز به آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد و برای SSH زدن به ابرک از رمز استفاده می‌کنید.

حالت ایمن‌تر برای دسترسی به ابرک، استفاده از کلید SSH است. با تعریف یک کلید SSH در این مرحله می‌توانید برای ورود به سرور از آن استفاده کنید. این کلید پس از ساخت ابرک از بخش کلیدها در پنل کاربری نیز قابل مدیریت خواهد بود.

شبکه

در این بخش می‌توانید نسخه‌ی IP مورد استفاده برای اتصال به ابرک را از بین IPv4 و IPv6 انتخاب کنید.

هم‌چنین اگر پیش از این شبکه‌ی خصوصی ایجاد کرده‌اید، می‌توانید در این بخش ابرک خود را به آن شبکه متصل کنید.

فایروال

در این قسمت می‌توانید تنظیمات مربوط به دیواره‌ی آتش ابرک را مدیریت کنید. به‌شکل پیش‌فرض، تنظیمات Default برای ابرک فعال است.

اگر پیش از ایجاد ابرک تنظیمات فایروال دیگری را تعریف کرده‌اید، می‌توانید از این بخش آن را برای ابرک فعال کنید. هم‌چنین، پس از ساخت ابرک، تنظیمات مربوط به فایروال از طریق بخش فایروال در پنل کاربری ابر آروان قابل انجام است.

در انتها و پس از انجام تنظیمات پیشرفته، روی گزینه‌ی «تایید و گام بعد» کلیک کنید.

بررسی نهایی

در آخرین مرحله از ساخت ابرک، می‌توانید تعداد ابرک‌های موردنیاز خود با تنظیماتی که در گام‌های پیش انجام داده‌اید را مشخص کنید. همین‌طور، می‌توانید به هر ابرک یک نام تخصیص دهید.

جمع مبلغ پرداختی برای ابرک در حال ساخت نیز از این قسمت قابل مشاهده است.

در نهایت و پس از بررسی و اعمال تغییرات مورد نیاز، روی گزینه‌ی «ساخت ابرک جدید» کلیک کنید. در ادامه صفحه‌ای جدید نمایش داده خواهد شد که در آن اطلاعات مربوط به اتصال به ابرک شامل نام کاربری و کلمه‌ی عبور قابل مشاهده است. این اطلاعات به آدرس ایمیل شما نیز ارسال می‌شوند.

توجه داشته باشید که با بستن این پنجره، دیگر از طریق پنل، به اطلاعات ورود به ابرک دسترسی نخواهید داشت.

پس از تکمیل فرآیند ایجاد ابرک، می‌توانید به سرور ابری خود از طریق بخش لیست ابرک‌ها دسترسی داشته باشید.

مدیریت ابرک

در بخش لیست ابرک‌های پنل سرور ابری، می‌توانید علاوه بر مشاهده‌ی ابرک‌های ایجاد شده به تفکیک دیتاسنتر، اقدامات مختلفی را برای مدیریت ابرک‌های خود انجام دهید. از جمله‌ی این موارد می‌توان به خاموش و روشن کردن ابرک، تغییر اندازه‌ و حذف آن و هم‌چنین، استفاده از حالت Rescue اشاره کرد.

هم‌چنین، با کلیک روی نام هر ابرک ِیا (...) مقابل آن، می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را مانند تصویر زیر مشاهده کنید.

اتصال کنسول به ابرک

با استفاده از گزینه‌ی کنسول که در مقابل نام ابرک قرار دارد، می‌توان به‌شکل مستقیم به ابرک متصل شد.

با کلیک روی گزینه‌ی کنسول، صفحه‌ای جدید در مقابل شما نمایش داده خواهد شد که در آن کنسول ابرک را مشاهده خواهید کرد و پس از ورود اطلاعات اولیه، می‌توانید به ابرک متصل شوید.

خاموش/روشن کردن و راه‌اندازی دوباره ابرک

برای خاموش و یا روشن کردن یک ابرک کافی است در صفحه‌ی ابرک‌ها، روی گزینه‌ی خاموش/روشن مانند تصویر کلیک و سپس روی گزینه‌ی تایید کلیک کنید.

هنگام خاموش کردن ابرک، دو گزینه در دسترس شما قرار خواهد گرفت:

  • حالت Terminate: در این حالت پس از خاموش شدن ابرک تنها IP و دیسک ابرک شما به‌شکل رزرو در زیرساخت باقی خواهد ماند. به همین دلیل ممکن است برای راه‌اندازی دوباره‌ی ابرک‌های‌تان زمان بیش‌تری صرف شود. هم‌چنین در طول مدت خاموش بودن ابرک فقط هزینه‌ی IP و دیسک از کیف پول شما کسر خواهد شد.

  • حالت Stop: در این حالت علاوه‌بر هزینه‌ی دیسک و IP هزینه‌ی RAM و CPU هم از کیف پول شما کسر خواهد شد اما با توجه به رزرو ماندن همه‌ی منابع، به محض روشن کردن دوباره‌، ابرک شما به‌سرعت راه‌اندازی و قابل استفاده می‌شود.

برای ری‌استارت کردن یک ابرک، در بخش ابرک‌ها از پنل کاربری روی گزینه‌ی عملیات (...) کلیک کنید و از میان گزینه‌های موجود، راه‌اندازی مجدد را انتخاب کنید.

تغییر اندازه ابرک

پس از ساخت یک ابرک، ممکن است به دلایلی مانند کارایی یا نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیش‌تر برای داده‌ها، نیاز داشته باشید که منابع آن مانند CPU ،RAM و فضای دیسک، تغییر اندازه داده شود و افزایش پیدا کند. به این کار در اصطلاح Vertical Scaling گفته می‌شود.

برای انجام این کار، در پنل کاربری ابر آروان به بخش سرور ابری و سپس لیست ابرک‌ها بروید. در پنجره‌ی باز شده ابرکی که قصد تغییر اندازه‌ی منابع آن را دارید، انتخاب و در ادامه از منوی سمت چپ روی گزینه تغییر اندازه کلیک کنید.

توجه داشته باشید که پیش از تغییر اندازه منابع، ابرک باید خاموش شود.

در صفحه‌ی باز شده، می‌توانید از پلن‌های تعیین شده برای افزایش حجم منابع استفاده کنید. دقت داشته باشید که با تغییر اندازه‌ی منابع ابرک، ابرک شما راه‌اندازی مجدد (Restart) می‌شود.

ایجاد اسنپ‌شات

اسنپ‌شات یک تصویر یا دیسک از ابرک در لحظه‌ است که می‌توان در زمان نیاز آن را بازگردانی کرد. برای گرفتن اسنپ‌شات از یک ابرک، کافی است در بخش عملیات در مقابل نام ابرکی که می‌خواهید از آن اسنپ‌شات تهیه کنید، روی گزینه‌ی «ایجاد اسنپ‌شات» کلیک کنید.

در ادامه، برای اسنپ‌شات خود یک نام در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که این نام تنها شامل حروف انگلیسی، اعداد، خط تیره و نقطه باشد. پس از کلیک روی گزینه‌ی تایید، فرآیند ایجاد اسنپ‌شات آغاز می‌شود. این فرآیند به ازای هر گیگابایت دیسک مصرف شده، حدود ۱ دقیقه زمان نیاز دارد.

پیشنهاد می‌شود قبل از گرفتن اسنپ‌شات، ابرک خود را خاموش کنید.

اسنپ‌شات ایجاد شده از طریق بخش اسنپ‌شات‌ در پنل کاربری سرور ابری قابل مشاهده و مدیریت است.

برچسب‌گذاری ابرک

با استفاده از قابلیت برچسب‌گذاری ابرک‌ها، می‌توانید سرورهای ابری مختلف خود را به‌سادگی دسته‌بندی کنید. این قابلیت در کنار فیلتر بر اساس برچسب که در صفحه‌ی ابرک‌ها در دسترس شما است، امکان مدیریت موثرتر ابرک‌ها را برای شما فراهم‌ می‌کند.

برای برچسب زدن یا تگ‌گذاری روی یک ابرک، از بخش عملیات در مقابل نام ابرک، گزینه‌ی برچسب‌گذاری ابرک را انتخاب کنید.

در ادامه با وارد کردن تگ‌های موردنظر خود و کلیک روی گزینه‌ی تایید، برچسب‌های وارد شده به ابرک تخصیص پیدا می‌کنند. هم‌چنین، با استفاده از بخش پایین این پنجره، می‌توانید از برچسب‌های قبلی خود استفاده کنید.

حالت Rescue

اگر ابرک به هر دلیلی مانند مشکلات فنی یا فراموش شدن اطلاعات لاگین، امکان بوت شدن یا ورود ندارد، با استفاده از حالت Rescue، می‌توانید مشکل آن را برطرف کنید. برای فعال‌سازی حالت نجات یا Rescue، از مقابل نام ابرک در بخش ابرک‌ها در پنل سرور ابری، روی گزینه‌ی عملیات و سپس حالت Rescue کلیک کنید.

پس از فعال شدن این قابلیت، می‌توانید با استفاده از دیسک نجات، مشکل ابرک را برطرف کنید.

توجه داشته باشید که پس از برطرف شدن مشکل ابرک، باید آن را از حالت Rescue خارج کنید.

حذف ابرک

برای حذف ابرک، کافی است از بخش ابرک‌ها در پنل کاربری سرور ابری، روی گزینه‌ی حذف ابرک کلیک کنید.

در صفحه‌ی باز شده، از شما درخواست می‌شود با وارد کردن یک عبارت، حذف ابرک را تایید کنید. هم‌چنین می‌توانید اگر تمایل داشتید، دلیل حذف ابرک خود را با ما در میان بگذارید.

‌با انتخاب گزینه «حذف دایمی ابرک»، ابرک شما به‌شکل کامل پاک خواهد شد و به هیچ عنوان امکان بازگردانی آن وجود نخواهد داشت.

این گزینه برای برخی زمان‌ها مانند زمانی که بخواهید یک شبکه‌ی خصوصی را به طور کامل حذف کنید، ضروری است. پس از حذف ابرک به دلیل استفاده از منابع در زیرساخت ابر آروان، برای شما هزینه منظور خواهد شد. برای از بین بردن این هزینه باید تمام مشتقات ابرک را نیز حذف کنید.