آغاز کار
با سرور ابری آروان میتوانید در هر لحظه یک زیرساخت شامل سرور، سوییچ، روتر و فایروال را در قالب یک سرویس ابری دریافت کنید. سرور ابری نوعی سرور است که کاربر بدون نیاز به تامین و نگهداری از تجهیزات، امکان استفاده و بهرهبرداری از آن را دارد. در این محصول، میتوانید پیکربندی سرویس خود را با توجه به نیازتان بر اساس تعداد هستههای CPU، میزان حافظه تصادفی RAM، دیسک ذخیرهسازی و امکاناتی مانند IP و سیستمعامل انتخاب کنید تا بر اساس درخواست شما، یک سرور ابری در لحظه ایجاد شود و در دسترستان قرار گیرد. این راهنما شما را در آغاز کار با محصول سرور ابری آروان یاری میکند.
برای استفاده از سرور ابری آروان، ابتدا به ثبتنام در سایت نیاز دارید. راهنمای زیر به شما در این مسیر کمک میکند.
ساخت ابرک
برای ساخت یک ابرک، پس از ورود به پنل کاربری ابر آروان، روی سرور ابری در پیشخان یا روی گزینهی سرور ابری (Cloud Server) از منوی سمت راست کلیک کنید تا وارد پنل این سرویس شوید. در این صفحه با انتخاب گزینهی «ساخت ابرک جدید»، میتوانید فرآیند ایجاد سرور را شروع کنید.
مرحله اول: انتخاب دیتاسنتر
با توجه به اینکه ابر آروان چند دیتاسنتر در اختیار دارد، میتوانید برای ساخت ابرک، بسته به نیازتان یکی از این مراکز داده را استفاده کنید. توجه داشته باشید که دیتاسنتر مورد نظرتان را باید از بین دیتاسنترهای در دسترس انتخاب کنید.
پس از انتخاب دیتاسنتر، روی گزینهی «تایید و گام بعد» کلیک کنید.
مرحله دوم: انتخاب سیستمعامل
در این گام میتوانید سیستمعامل سرور ابریتان را انتخاب کنید. با توجه به امکانات پنل کاربری ابر آروان، سیستمعامل انتخابی میتواند یک سیستمعامل استاندارد ایجاد شده بهوسیلهی ابر آروان، یک سیستمعامل شخصی بارگذاری شده توسط کاربر، یک اسنپشات یا بکاپ و یا یکی از تصاویر قرار گرفته در بازارچهی ابری آروان باشد.
پس از انتخاب سیستمعامل دلخواه، روی گزینهی «تایید و گام بعد» کلیک کنید.
مرحله سوم: انتخاب اندازه ابرک
در این مرحله، باید منابع مورد نیاز برای ایجاد ابرک را تعیین کرده و به آن تخصیص دهید. برای این کار میتوانید از اندازههای از پیشآمادهی عمومی، حافظهای و پردازشی که با منابع مختلف قابل انتخاب هستند استفاده کنید. برای هر دسته منابع از پیشآماده، میتوانید منابعی شامل پردازنده، حافظه، دیسک و همینطور هزینهی مربوط به آن را مشاهده کنید.
پس از انتخاب منابع مورد نیاز خود، روی گزینهی «تایید و گام بعد» کلیک کنید.
مرحله چهارم: انتخاب دیسک
در این مرحله، میتوانید نوع و اندازهی دیسکتان را از میان کلاسترهای SSD ،HDD و بلاکاستورج انتخاب و قیمت و جزییات فنی آن را مشاهده کنید.
در آخر روی دکمهی «تایید و گام بعد» کلیک کنید.
مرحله پنجم: تنظیمات پیشرفته
در این گام میتوانید تنظیمات پیشرفتهی مربوط به ابرک خود را مدیریت کنید. اگر نیازی به تغییر در تنظیمات پیشرفتهی ابرک ندارید، میتوانید آن را در حالت پیشفرض رها کنید و به گام بعدی بروید. این تنظیمات شامل موارد زیر هستند:
نوع دسترسی
اگر ابرک خود را با توزیعی از لینوکس بسازید در این بخش امکان تعیین نوع دسترسی به ابرک را خواهید داشت. دسترسی به ابرکهای لینوکسی به دو روش کلید SSH و رمز یکبار مصرف امکانپذیر است. با انتخاب حالت رمز یکبار مصرف، برای لاگین به ابرک، یک رمز به آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد و برای SSH زدن به ابرک از رمز استفاده میکنید.
حالت ایمنتر برای دسترسی به ابرک، استفاده از کلید SSH است. با تعریف یک کلید SSH در این مرحله میتوانید برای ورود به سرور از آن استفاده کنید. این کلید پس از ساخت ابرک از بخش کلیدها در پنل کاربری قابل مدیریت خواهد بود.
شبکه
اگر پیش از این شبکهی خصوصی ایجاد کردهاید، میتوانید در این بخش ابرک خود را به آن شبکه متصل کنید.
فایروال
در این قسمت میتوانید تنظیمات مربوط به دیوارهی آتش ابرک را مدیریت کنید. بهشکل پیشفرض، تنظیمات Default برای ابرک فعال است.
اگر گروه فایروالی دیگری را پیش از ایجاد ابرک ساختهاید، میتوانید آن را برای ابرک فعال کنید. همچنین، پس از ساخت ابرک، تنظیمات مربوط به فایروال از طریق بخش فایروال در پنل کاربری ابر آروان قابل مدیریت است.
گزینههای بیشتر
در گام آخر از این تنظیمات، قابلیتهای اجرای اسکریپت اولیه، روشن شدن خودکار ابرک و تهیهی نسخهی پشتیبان به شکل مستمر در اختیارتان قرار دارد. شما میتوانید فایل یا متن یک اسکریپت را وارد کنید تا هنگام ساخت ابرک، به شکل خودکار و فقط برای یک بار اجرا شود.
همچنین اگر ابرک به دلایل پیشبینینشدهای مثل اختلال در سرور فیزیکی آن خاموش شود، از این بخش میتوانید تعیین کنید تا به شکل خودکار پس از رفع مشکل، ابرک روشن شود.
در انتها و پس از انجام تنظیمات پیشرفته، روی گزینهی «تایید و گام بعد» کلیک کنید.
مرحله ششم: بررسی نهایی
در آخرین مرحله از ساخت ابرک، میتوانید تعداد ابرکهای موردنیاز خود با تنظیماتی که در گامهای پیش انجام دادهاید را مشخص کنید. همینطور، میتوانید به هر ابرک یک نام تخصیص دهید.
جمع مبلغ پرداختی برای ابرک در حال ساخت نیز از این قسمت قابل مشاهده است.
در نهایت و پس از بررسی و اعمال تغییرات مورد نیاز، روی گزینهی «ساخت ابرک جدید» کلیک کنید. در ادامه صفحهای جدید نمایش داده خواهد شد که در آن اطلاعات مربوط به اتصال به ابرک شامل نام کاربری و کلمهی عبور قابل مشاهده است. این اطلاعات به آدرس ایمیل شما نیز ارسال میشوند.
توجه داشته باشید که با بستن این پنجره، دیگر از طریق پنل، به اطلاعات ورود به ابرک دسترسی نخواهید داشت.
پس از تکمیل فرآیند ایجاد ابرک، میتوانید از بخش لیست ابرکها به سرور ابری خود دسترسی داشته باشید. همچنین میتوانید به کمک قابلیت «مدیریت دسترسیها»، دسترسی به ابرکها و منابع زیرساختیتان را بهشکل امن مدیریت کنید.